Palvelujen tuottajan nimi: Clin Oy
Y-tunnus: 0648767–3
Toimipaikat: Puistokadun yksikkö, Puistokatu 15 b A 9, 20100 Turku
Lääketieteellinen johtaja: Petteri Joelsson, petteri.joelsson@clin.fi
Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
Clin oy tarjoaa psykiatrisen erikoissairaanhoidon palveluita koko Suomen alueella. Toimintamme
lähtökohtia ovat:
1. Ihmislähtöisyys
2. Tieteellinen näyttö
3. Helppo saavutettavuus
Laatuvaatimukset
Palveluyksikön asettamat laatuvaatimukset perustuvat kansallisiin ja kansainvälisiin standardeihin sekä lainsäädäntöön.
Palveluiden laatu varmistetaan jatkuvalla seurannalla ja kehittämisellä, johon osallistuu koko henkilöstö. Lääketieteellinen johtaja vastaa siitä, että terveydenhuollon palveluja annettaessa:
- toiminta täyttää sille lainsäädännössä ja sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä
- asetetut vaatimukset
- henkilökunnan määrä, koulutus, ammattitaito ja perehdytys ovat riittävät sekä tilat ja laitteet ovat
- asianmukaiset
- toiminta on lääketieteellisesti perusteltua, laadukasta ja turvallista
- potilasasiakirjat laaditaan ja säilytetään asianmukaisesti
- muistutukset käsitellään asianmukaisesti
Ajanvarausjärjestelmä: Käytössä on helppokäyttöinen verkkoajanvarausjärjestelmä, joka mahdollistaa asiakkaiden ja potilaiden nopean pääsyn palveluihin.
Tiedonsaantioikeus: Kaikki potilaat saavat ymmärrettävää tietoa tarjolla olevista hoitovaihtoehdoista, hoidon etenemisestä ja riskeistä. Tämä varmistetaan suullisilla selostuksilla vastaanottokäyntien yhteydessä ja verkkosivuillamme vapaasti saavutettavissa olevalla informaatiolla.
Osallisuus: Potilaat osallistuvat aktiivisesti hoitosuunnitelmiensa laadintaan. Potilaan mielipiteet ja toiveet otetaan huomioon suunnittelussa ja päätöksenteossa. Heitä kannustetaan esittämään
kysymyksiä ja antamaan palautetta.
Asiallinen kohtelu: Kaikille asiakkaille ja potilaille taataan asiallinen, kunnioittava ja oikeudenmukainen kohtelu.
Menettelytavat epäasiallisessa kohtelussa: Epäasiallisen kohtelun tapauksessa potilas voi tehdä kirjallisen tai suullisen valituksen. Kaikki valitukset käsitellään viipymättä, ja tarvittaessa ryhdytään
korjaaviin toimenpiteisiin. Valitusten käsittelystä informoidaan potilasta.
Itsemääräämisoikeus: Potilaan itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan kaikissa tilanteissa. Potilasta kuullaan ja hänen mielipiteensä otetaan huomioon hoitopäätöksiä tehtäessä.
Omavalvonnan organisointi
Clinin johto tarkastaa vuosittain omavalvontasuunnitelman päivitystarpeet. Omavalvonnan toteuttamista sekä vuosittaista päivittämistä valvoo lääketieteellinen johtaja.
Henkilöstö
Clin oy:ssä työskentelee yksi erikoislääkäri ja kaksi sairaanhoitajaa.
Tilat ja laitteisto
Clin tarjoaa potilaidensa käyttöön kotikäyttöisiä tasavirtastimulaatiolaitteita. Laitteet toimittaa Flow Neurosciences Ab ja Clin toimii niiden jakelijana Suomessa. Laitteet toimitetaan potilaille huollettuina tai uusina. Palvelut tuotetaan etänä.
Potilasvastaava
Potilasvastaavapalveluista vastaa Varsinais-Suomen hyvinvointialue, potilasvastaava@varha.fi
Lääkehoito
Clin oy ei toteuta lääkehoitoa missään toimipisteessään.
Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely
Clin oy:n käytössä on Diarium-potilastietojärjestelmä. Potilastietojen kirjaamista, käsittelyä ja salassapitosäädösten noudattamista valvoo lääketieteellinen johtaja. Lokitiedostoja seurataan, jos
esille nousee epäilyjä epäkohdista. Ulkopuolisille tahoille ja potilaille itselleen tietoja luovuttaa pääsääntöisesti lääketieteellinen johtaja. Hän on henkilökunnan tavoitettavissa tietosuojaan liittyvissä asioissa. Koko henkilökunta on perehdytetty salassapitosäädöksiin.
Henkilötietolain (523/1999) mukainen rekisteriseloste on saatavilla yrityksen verkkosivuilta.
Henkilöstö on perehdytetty tietosuojaan ja potilasasiakirjahallintoon.
Tietosuojavastaava: Petteri Joelsson petteri.joelsson@clin.fi
Potilaan osallistumisen vahvistaminen ja muistutusten käsittely
Koko henkilökunta on tietosuojakoulutuksessa perehdytetty muun muassa muistutusten vastaanottamiseen sekä potilaiden tiedonsaantioikeuksiin ja menettelytapoihin näissä tilanteissa.
Asiasta tiedustelevat potilaat ohjataan potilasasiavastaavalle ja muistutukset toimitetaan lääketieteelliselle johtajalle, joka käsittelee muistutukset ja antaa tietoja potilaalle häntä mahdollisesti kohdanneen haittatapahtuman jälkeen. Potilas informoidaan aina hänen
mahdollisuudestaan saattaa muistutusasia halutessaan Aluehallintoviraston tai Potilasvakuutuskeskuksen käsiteltäväksi. Tietojen luovuttamisesta muun muassa Potilasvakuutuskeskukselle vastaa lääketieteellinen johtaja.
Palautteet toimitetaan ainoastaan lääketieteelliselle johtajalle ensivaiheessa ja vasta hän ottaa yhteyttä asianosaisiin niihin tutustuttuaan. Kaikki muistutukset käsitellään kaikkien
tapahtumaketjuun osallistuneiden kanssa henkilökohtaisesti ja jokaisesta pyydetään kirjallinen vastine asiaan ennen kuin lääketieteellinen johtaja käsittelee muistutuksen ja vastaa siihen.
Vastine saatetaan kaikille asianosaisille tiedoksi.
Muistutukseen liittyvät asiakirjat arkistoidaan. Muistutuksia on esimerkinomaisesti käyty läpi anonyymeinä henkilökunnan yhteisissä tilaisuuksissa muun asiaan liittyvän koulutuksen lisäksi
ongelmatilanteiden ehkäisemiseksi.